برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

انقلاب صنعتی چهارم چیست؟ INDUSTRY 4.0

دسته بندی :تکنولوژی روز ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ فرهاد ترابی 655
فنی مهندسی آروین نوین کنترل - بهترین خدمات اتوماسیون صنعتی -PLC و ابزاردقیق

انقلاب صنعتی چهارم و کارخانه های هوشمند

انقلاب صنعتی اول تا چهارم

در حالی جهان در آستانه انقلاب صنعتی چهارم قرار گرفته که بد نیست بدانید پایه  انقلاب های صنعتی دوم و سوم از صنعت خودروسازی کلید خورده است.

انقلاب صنعتی اول در سال 1784 میلادی و با ساخت اولین ماشین بخار توسط جیمز وات شروع شد و استفاده از نیروی بخار در صنعت حمل و نقل و.. تحول عظیمی در صنعت بوجود آورد. حدود یک قرن پس از آن و در سال 1870 میلادی آقای هنری فورد موسس کارخانه فورد موتور با استفاده از نیروی الکتریسیته و با ساخت خط مونتاژ متحرکی جهت دستیابی به تولید انبوه و ارزان ، پایه گذار انقلاب صنعتی دوم شد و به سرعت در جهان گسترده شد و  تحول عظیمی در صنعت خودورسازی و دیگر صنایع بوجود آورد به طوری که افزایش نرخ تولید همراه با ارزان سازی در صنعت رو به ارمغان آورد و به مرور در دیگر صنایع نیز استفاده شد.

انقلاب صنعتی سوم در سال 1967 میلادی توسط موسس کارخانه جنرال موتورز آمریکا و اقای ریچارد مورلی (پدر PLC جهان) رقم خورد. شرکت   General Motors اولین کارخانه خودروسازی رباتیک جهان را در این سال در ایالت اوهایو آمریکا به بهره برداری رساند  و با تولید 110 بدنه خوردو  در ساعت از تمام رقبای آمریکایی و اروپایی خودش که در آن زمان رقابت بالایی داشتند پیشی گرفت. اولین ربات جوشکار جهان با نام یونیمیت (Unimate) در این کارخانه استفاده شد و به سفارش همین شرکت نیز اولین PLC جهان توسط  آقای ریچارد مورلی موسس شرکت GOLD MODICON  در این کارخانه استفاده شد تا تغییر در الگو و طراحی ساخت که از مشکلات عمده خودروسازان بود به راحتی امکانپذیر شود و به همین دلایل نام انقلاب اتوماسیون  برای  انقلاب صنعتی سوم انتخاب شد.

اما جهان در آستانه انقلاب صنعتی چهارم قرار دارد که تحت پروژه Industry 4.0 از کشور آلمان آغاز گردیده است که پایه آن اتوماسیون میباشد و تا 50 سال آینده تمام جهان را در بر خواهد گرفت. نام هایی مانند انقلاب فناوری سایبری و  دیجیتال سازی  یا  اینترنت اشیا و کارخانه های هوشمند از جمله نام هایی است که برای آن در نظر گرفته شده است. در این دوره هزینه های حمل و نقل و ارتباطات به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.با تکمیل این انقلاب ، کارخانه ها از حالت فعلی بیرون خواهند امد .تولید فقط  بر مبنای سفارش مشتری خواهد بود  به طوری که سیستمهای رایانه ای هوشمند سفارش تولید را آنلاین از مشتری گرفته و بر اساس آن سفارش خرید را داده و برنامه تولید را به ماشین آلات و خط های تقریبا تمام اتوماتیک و رباتها  میدهند  و مدیر شرکت با استفاده از موبایل  یا تبلت خود در هرلحظه میزان تولید ، توقفات ، و فروش شرکت را بررسی و مدیریت میکند. برخلاف انتظار با ظهور  این سیستمها نیروی انسانی کاملا حذف نمیشود و تنها افراد با تخصص های متفاوت به کار گرفته میشوند.

اما اتوماسیون برگرفته از کلمه لاتین Automaten  یا Automatic به معنی خودکارسازی یا خود کنترلی می باشد اتوماسیون مزایایی همچون دستیابی به مزایای تولید ناب ،افزایش کمی و کیفی محصول  ،کاهش توقفات ، بهره وری بالا ، افزایش ایمنی ماشین الات و نیروی انسانی، کاهش استرس های ناشی از کار و… را درپی خواهد داشت و در کنار آن  مواردی همچون هزینه های اولیه بالا و افزایش هزینه های نگهداری و تعمیرات ، نیاز به  جذب افراد متخصص و آموزش نیروی انسانی و افزایش هزینه های تحقیق و توسعه را نیز باید مد نظر قرار داد.

مهندس فرهاد ترابی

فرهاد ترابی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. Im very pleased to discover this website. I wanted to thank you for ones time for this particularly wonderful read!! I definitely appreciated every bit of it and i also have you saved as a favorite to check out new things on your blog.

  2. An intriguing discussion is worth comment. I think that you need to publish more about this subject matter, it might not be a taboo subject but typically people dont speak about these subjects. To the next! Kind regards!!

    • فرهاد ترابی گفته؛
      15:09 1401/11/10

      . hello friend . yes that’s right. sure

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
14